Wij hebben de afgelopen jaren gemerkt dat zeilen en ondernemen opvallend veel gelijkenissen vertonen. Beiden krijgen te maken met tegenwind, tegenstroom, mensen die zich niet aan afspraken houden, omslag van het weer etcetera. Maar bovenal is zeilen sport. Topsport zelfs. En het is ook niet zonder risico. Bij zeilen wordt letterlijk alles op het spel gezet. Exact, zeilen is net ondernemen.
"The Next"Mumm 36 klasse
XA is initiatiefnemer van de Stichting Nextxyz, eigenaar van zeilboot The NEXT. Een geweldige wedstrijdzeilboot uit de Mumm 36-klasse. Deze Mumm is een trainingsboot geweest voor de beroemde Whitbread Round the World zeilwedstrijd, de voorganger van de Volvo Ocean Race. De zeilboot THE NEXT weerspiegelt de bedrijfscultuur van XA. De elementen van zeilen komen dagelijks terug bij ons op de werkvloer: sportiviteit, warmte, kwaliteit, snel inspelen op situaties die veranderen, vechten voor een goed resultaat en het verbinden van mensen.
Zakendoen, Navigeren en doelen bereiken
Elke ondernemer en manager weet dat je met een team veel meer bereikt dan met individuele inzet. XA is al 2 decennia sponsor van de Mumm 36, “the Next” om samen met relaties ook een teamprestatie op het water te laten leveren. En dat blijven we de komende decennia ook doen, hopelijk ook met u.
Er zijn dus veel gelijkenissen tussen ondernemen en zeilen.
Een paar honderd jaar geleden al werd de wereld veroverd met behulp van grote zeilboten. Wij Nederlanders waren met onze VOC een grote macht op zee. Deze schepen werden door de wind geleid. Later werden ze uitgerust met stoom en kort daarna met grote machines gevoed door brandstof. De wereldeconomie stoomde op.
Het zeilen van nu is niet heel veel anders dan honderden jaren geleden. Als je terugkijkt in de geschiedenis waar veel is veranderd, blijven toch sommige gewoontes hetzelfde.
Hoe bereid je je voor op een zeiltocht? Eerst check je je essentiële zeilmateriaal. Is alles aan boord en klaar voor vertrek? Dan bekijk je of je alles hebt in geval van nood. Heb ik een marifoon, vuurpijl, zwemvest, lifeline? Vervolgens bekijk je de weersverwachting. Komt er storm of een onweersbui?
Zodra dit bekend is kun je gaan zeilen. Maar het is niet zo dat, zodra je het land achter je laat, je je zorgen ook kunt vergeten. Want dan begint het namelijk pas.
Je moet anticiperen op de wijzigende wind, je zeilen daarop aanpassen, alert zijn op de diepte van het water, weten of er andere schepen in de omgeving zijn en constant blijven denken aan welke obstakels er zich kunnen voordoen, ook onder water (want je weet, de meest gevaarlijke problemen zijn vaak onzichtbaar voor het menselijk oog).
En over dit alles moet je nadenken terwijl je aan het navigeren bent richting je bestemming.
Als ik er zo over nadenk is het zeilen met een boot niet zo heel anders dan aan het roer staan van een bedrijf. In beide gevallen spelen data en informatie een rol bij het blijven drijven of zinken. Wat gebruik jij om je bedrijf en je mensen te navigeren naar de juiste haven?
Een van de problemen die ik vaak zie in bedrijven is dat er vaak wordt genavigeerd zonder de juiste gegevens. Veel bedrijven zeilen zo lekker verder, maar veel andere modderen door zonder de zeilen regelmatig aan te passen aan de omstandigheden.
Anticiperen is cruciaal om te overleven in deze snelle wereld. Snelle reacties en tijdige aanpassingen zijn net zo kritiek. Zie je bedrijf als een zeilboot en begin data te gebruiken vooraf én onderweg op reis. Zeker voordat je in stormachtig weer belandt.
Martijn Jansen
Mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren:
© Copyright XA 2024 | Powered by Xerox