Van informatie-management naar geautomatiseerde processen
Van informatie-management naar geautomatiseerde processen

Duurzaam nieuws

Duurzaamheid moet kosten reduceren- Alfred van der Heide - aandeelhouder XA 

  • Multinational frustratie van een ondernemer
  • MKB meer zelfinitiatief nemen
  • Duurzaamheid is kostenbesparend
  • Olieprijzen zullen stijgen
  • Zonenergie opwekkende producten worden goedkoper

Dat we de aarde vervuilen weet iedereen, jammer is dat we wegkijken en denken het komt wel goed, de oplossing wordt wel gevonden. Een stuk wat ik liever niet schrijf, met een doelgerichte aanpak als afsluiting.

We zien de laatste decennia dat multinationals steeds meer macht, d.m.v. marktaandeel vergaren. Door enerzijds autonome groei en anderzijds overnames. Vroeger had het midden klein/groot bedrijven, die zelfstandig opereerde, een directe band naar de achterban met sociale contacten. Deze bedrijven zijn veelal overgenomen door multinationals met maar 1 doel: winst generen om de aandeelhouders tevreden te stellen. Ondertussen is duidelijk dat zowel bancair als politiek de macht van multinationals steeds verder aan het uitbreiden is. Laat ik me niet mengen in politieke of bancaire vraagstukken maar de focus leggen op de milieugevolgen. Door deze macht wordt wereldwijd de grootste schade aan onze planeet toegebracht door multinationals. Daar waar schaalgrote wordt toegepast zijn de nadelen voor het milieu het grootst. Voor mij is dit een groter wordende frustratie naar mate ik ouder word. Milieuvriendelijk en recyclen waren vroeger onderwerpen op spreekavonden van in geitenwollensokken dragende milieuactivisten. Tegenwoordig zien we dat gesprekken over milieu en duurzaamheid uit een heel andere hoek komen. Succesvolle ondernemers, die in de recycling industrieën zitten, weten ondertussen ook dat ze de juiste beslissing hebben genomen. Milieuvriendelijke producten worden mooier en bereiken de zakenman. Maar helaas blijft nog veel informatie voor ons verborgen gehouden door onze overheid. Op de een of andere manier heeft milieubewust leven en CO2-uitstoot verminderen gewoon geen prioriteit en is het niet actueel genoeg. Kortom we nemen het niet serieus.

We leren niet van fouten uit het verleden. Zoals vroeger in de Middellandse zee de hele school tonijn werd gevangen, i.p.v. de halve school met als gevolg dat de tonijn in de Middellandse zee is uitgestorven. Dit doen we nog steeds op de oceanen met notabene Nederlandse (ik zal de naam niet noemen: van Parlevliet) mammoet vissersschepen met vries, en verpakkingsfabrieken aan boord. Ook is de vleessector Wereldwijd met een dusdanige schaalgrote bezig, dat er een mega CO2 fabriek is gecreëerd. Dit alleen maar om voor weinig een stuk vlees op het bord te krijgen, terwijl de producenten ook nog winst moeten draaien. Bij 10 bedrijven ligt zo’n beetje het hele assortiment wat we in de supermarkten kopen, eng vind ik dit. Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Danone, General Mills, Kellogg's, Mars, Associated British Foods en Mondelez. Met Gargill als hun leverancier, een organisatie die op milieugebied alles maar dan ook alles aan zijn laars lapt. Overigens is de omzet van Gargill 2 keer zo groot als de omzet van McDonalds en Coca-Cola bij elkaar! Onze Media die voor 99% afhankelijk is van de reclame-inkomsten vanuit deze multinationals zal hierover weinig aan te merken hebben. Dus via de media krijgen wij zelden kritische uitzendingen of publicaties te zien en lezen we alleen wat multinationals ons willen laten geloven. Kijkt u maar eens op Youtube.

Kunnen wij als ondernemers hier iets aan doen, nee helaas niet, maar het lucht me wel op om het een keer van me af te schrijven. Hopelijk nemen onze politiek-leiders in de toekomst het voor ons op om deze multinationals op hun verantwoordelijkheden te wijzen en sancties op te leggen als multinationals hun milieuvervuilend beleid niet op korte termijn verbeteren.

Dan de positieve kant, wat kan ik zelf doen en wat kan u doen. En natuurlijk levert het wat op? De kosten om grondstoffen te delven gaan omhoog als het gebruik / verbruik stijgt. Eén ding is zeker: olie en gas worden steeds duurder om in te kopen. Daar tegenover staat dat de kosten van productie omlaag gaan als de oplage stijgt. Kosten van zonne-energie opwekkende producten zijn de laatste 10 jaar met 75% gedaald. Steeds vaker zien we dat bij overheidstenders zonne-energiecentrales het winnen op prijs van gas of olie gestookte centrales. Daarbij komt dat onze Nederlandse overheid nog steeds in bepaalde gevallen subsidie toekent aan duurzame investeringen, haast u: immers op is op.

Wat hebben wij gedaan bij XA.

We zijn begonnen op het dak vol te zetten met zonne-energie opwekkende panelen. Vervolgens hebben we gekeken naar ons stroomgebruik en bijvoorbeeld alle verlichting vervangen door energiebesparende en bovendien sfeervolle effectieve ledverlichting. We gebruiken de meest energiezuinige koelkasten, koffiezetapparaten en vaatwassers. We scheiden ons afval. Voorts hebben we gekozen voor Tesla en Opel als elektrische auto’s. Met name Tesla heeft onze voorkeur vanwege het uitgebreide oplaatnetwerk in Nederland middels superchargers. Vaak heb ik discussie over dat na elektrisch rijden wel weer iets anders komt, nou laat maar komen. Wij van XA, stappen graag in de volgende ontwikkeling niet als trendzetter, maar na grondig rekenwerk. Die Tesla’s hebben een enorme kostendaling binnen XA bewerkstelligd. Ook de medewerker heeft veel minder bijtelling op de auto van de zaak voor privégebruik. Bij ons zijn de autokosten de 2de kostenpost in het bedrijf en samen met de voordelige zonne-energie levert dit echt een grote besparing op. Innovatie die professioneel kan worden ingezet en kostenbesparend werkt. Dat is precies wat XA ook bij haar klanten doet.

Duurzame perfect werkende oplossingen, aan u gepresenteerd door document professionals met maar 1 doel: een duurzame relatie met uw bedrijf opbouwen. Dus waarom zouden we zelf niet innoveren? Ook in dit kader, we zeilen het hele seizoen met de Mumm 36, die wij mede sponsoren, een wedstrijdzeilboot die eigenlijk stiekem met pensioen is, net als de schipper; Wessel de Fouw. Ook weer een voorbeeld van duurzaamheid.

Neem eens contact met ons op en spar wat onze visie is op financieel gebied met Marco Temperilli, of op duurzaamheid met Martijn Jansen of met een van onze accountmanagers en leg hun het vuur aan de schenen. U zult zich thuis voelen bij XA, een prettig bedrijf waar de juiste normen en waarden hoog in het vaandel staan. Bel ons nu 033-454 5050.

scannen, printen, digitaal archief, beheren en privacy

Document Professionals